1. Tujuan atau matlamat ditentukan terlebih
dahulu :
Tujuan atau matlamat
komunikasi haruslah ditentukan terlebih dahulu agar pihak penerima dapat
memahami dengan lebih jelas tentang apa yang disampaikan. Selanjutnya adalah
tujuan atau matlamat dari komunikasi adalah seperti yang dikemukakan oleh Dan
B. Curtis dalam buku Komunikasi Bisnes Profesional sebagai berikut:
a) Memberikan informasi, kepada para klien, orang bawahan dan
penyelia (supervisor). Diberikan informasi, kerana kaedah menyampaikan
informasi merupakan bentuk interaksi komunikasi. Orang atau masyarakat
cenderung merasa lebih baik diberi informasi yang diperlukannya atau yang akan
diberi jalan masuk menuju informasi tersebut yang merupakan bahagian dari
keadaan percaya dan rasa aman.
b) Menolong orang
lain, memberikan nasihat kepada orang lain, ataupun berusaha memotivasi orang
lain dalam mencapai tujuan.
c) Menyelesaikan
masalah, kerana semakin tinggi kedudukan atau status seseorang maka semakin
penting meminta orang lain untuk keahlian teknik sehingga dalam menyelesaikan
masalah tersebut harus ada komunikasi untuk meminta data sebagai bahan
pertimbangan.
d) Membuat
keputusan secara rasional dapat ditakrifkan sebagai satu proses yang sistematik
dalam mendefinisikan masalah, menilai alternatif-alternatif dan memilih
alternatif keputusan yang terbaik.
e) Menolong
orang lain dengan memberikan tunjuk ajar, memberikan informasi atau maklumat
yang dipersoalkan oleh pendengar atau penerima maklumat melalui komunikasi yang
berkesan.
2.
Pertukaran
maklumat antara penghantar dan penerima :
a) Penghantar
mestilah pasti dengan kepentingan mesej yang akan disampaikan kepada penerima
agar penerima dapat mentafsir dan memahami maklumat atau informasi yang
disampaikan.
b) Penghantar
mestilah yakin dengan mesej atau informasi yang hendak disampaikan. Mesej yang
hendak disampaikan mestilah mempunyai kesahihan dan tiada unsur-unsur penipuan.
c) Penghantar
mestilah jelas dengan mesej yang hendak disampaikan. Penghantar seharusnya
memahami mesej yang hendak disampaikan terlebih dahulu agar dapat mewujudkan
komunikasi yang berkesan dengan penerima.
1.
Idea
atau maklumat yang disampaikan bergantung kepada tujuan dan konteks :
a) Idea
atau maklumat yang hendak disampaikan mestilah berdasarkan kepada tujuan dan
konteks agar tidak tersasar dari apa yang dirancang. Hal ini dapat mewujudkan
komunikasi yang berkesan antara penyampai dengan penerima maklumat.
b) Idea
atau maklumat yang hendak disampaikan mestilah bernas dan mempunyai kesahihan
serta tiada unsur tokok tambah dalam komunikasi yang akan diwujudkan antara
penyampai dengan penerima.
No comments:
Post a Comment