o
Komunikasi lisan(verbal) merupakan
teknik asas yamg sangat mengesankan dan dapat memberikan impak yang sangat
besar kepada pemimpin dan orang yang dipimpin.
o
Rasullah SAW telah menyampaikan risalah
Allah SWT kepada seluruh alam secara lisan.
CONTOH-CONTOH
KOMUNIKASI LISAN (VERBAL)
1.
Kemahiran mendengar:
Kemahiran
ini sangat penting di tempat kerja kerana telah membuktikan bahawa sebanyak 53
peratus masa komunikasi diperuntukkan untuk mendengar berbanding 17 peratus
untuk membaca , 16 peratus untuk bercakap dan 14 peratus untuk menulis.
Seorang pemimpin yang baik ialah seorang ketua yang
boleh, mahu dam mempunyai kemahiran mendengar apa-apa sahaja yang ingin
diperkatakan oleh kakitangannya. Pendengar yang berkesan pula sentiasa berusaha
mencari unsur-unsur yang menarik dalam subjek yang dibicarakan, sentiasa
menfokus kepada isi perbicaraan dan idea utama yang ingin disampaikan, berusaha
mendengar dengan bersungguh-sungguh dan cuba mendalami erti perkataan yang didengari
Kebolehan mendengar membolehkan pemimpin mendekati
golongan yang dipimpin dengan lebih dekat, seterusnya membolehkan komunikasi
dan interaksi di tempat kerja dilakukan dengan lebih baik antara pemimpin dan
orang yang dipimpin.
2. Kemahiran
berbicara dan berbahasa:
Dalam
komunikasi seharian di tempat kerja, pemimpin dan orang yang dipimpin perlulah
menguasai selok-belok berbicara dengan baik kerana ia dapat menimbulkan kuasa
pengaruh dan bahasa yang lebih mudah diterima serta memberi kesan yang mendalam
di lubuk jiwa. Antara contoh kemahiran berbicara dan berbahasa yang boleh
diamalkan di tempat kerja ialah:
Ø Menggunakan
bahasa yang mudah difahami:
Perkara ini sangat
perlu ditekankan kerana tidak semua anggota organisasi mempunyai tahap ilmu dan
kemampuan yang sama. Penggunaan bahasa yang kurang difahami memyukarkan
komunikasi dan menghalang penerimaan mesej yang ingin disampaikan.
Ø Isi
bicara hendaklah benar:
Kebenaran isi
perbicaraan amat penting kerana ia merupakan sumber kredibiliti seseorang
pemimpin dengan orang yang dipimpin.
Ø Nada
suara yang terkawal dan sesuai:
Pemimpin dan golongan
yang dipimpin perlu mengawal kelembutan bicara dan kelunakan suara agar dapat
komunikasi dengan berkesan. Hal ini amat jelas kerana nada suara kadangkala
boleh menimbulkan tanggapan yang pelbagai kepada pendengar.
Ø Berhujahlah
dengan waras:
Dalam menguruskan organisasi di
tempat kerja, kadangkala pemimpin dan golongan yang dipimpin perlu berdepan
dengan situasi yang memerlukannya untuk berhujah atau menerangkan sesuatu hal.
Dalam menghadapi situasi tersebut, mereka perlulah berusaha mengelakkan sesuatu
isu yang boleh menyebabkan pertelingkahan dan kontroversi kerana tujuan utama
berhujah bukanlah untuk mencari ketenangan untuk mencari kemenangan, tetapi
untuk menyerlahkan kebenaran.
Ø Meninggalkan
celaan dan mengumpat:
Bagi seseorang yang
ingin mengukuhkan kredibiliti, seharusnya merebut peluang berkomunikasi dengan
menitikberatkan keistimewaan dan kekuatan orang lain, bukannya mencari
kesalahan dan mendedahkan keaiban sesuatu golongan.
Ø Bercakap
dengan lemah lembut dan bersopan:
Dalam berbicara dan
berbahasa di tempat kerja perlukan berkomunikasi dengan lembut dan bersopan
kerana Allah SWT telah menekankan kepada manusia untuk berbicara dengan
perkataan yang baik dan membiasakan diri dengan ucapan-ucapan yang baik.
Ø Menyebut
perkara yang penting berulang kali:
Tindakan ini
diamalkan bagi memastikan para pendengar betul-betul jelas dan dapat memahami
apa yang disampaikan dengan baik. Prinsip ini amat bersesuaian dengan apa yang
telah diamalkan oleh Rasulullah SAW. Apabila baginda SAW memperkatakan sesuatu
perkara yang penting dan rumit, baginda SAW akan mengulanginya sebanyak tiga
kali. Baginda SAW juga berbuat perkara yang sama dalam sesuatu majlis yang
dihadiri oleh ramai orang kerana bimbing suaranya tidak dapat didengari dengan
baik.
No comments:
Post a Comment