Thursday 4 February 2016

LIMA KUNCI KOMUNIKASI BERKESAN

1. Smile! Tersenyum

Salah satu kaedah untuk membangun kemampuan berkomunikasi yang baik dengan orang lain adalah dengan menjalin hubungan baik secepat mungkin dengan mereka. Tersenyumlah dan gunakan kontak mata sebagai signal positif yang dapat anda sampaikan ketika anda memulakan percakapan. Pastikan bahawa orang lain merasa bahawa anda sangat senang bercakap dengannya.
Sangat penting untuk tahu topik terhangat yang boleh anda bincangkan dengan orang tersebut. Untuk itu, selalu perbaharui informasi anda. Jika anda memiliki banyak topik yang anda dapat bualkan, komunikasi dapat berjalan dengan lebih mudah.

2. Be Clear! Bercakap dengan jelas


Bercakaplah dengan jelas ketika anda berkomunikasi dengan orang lain. Cubalah untuk menghindari kebiasaan bercakap dengan suara terlalu kecil atau parau sehingga orang lain sukar menangkap maksud anda.
Cara terbaik untuk melatihnya adalah dengan merakam suara anda pada saat anda bercakap. Kemudian dengarkan kembali hasil rakaman itu dan buat pengunahsuaian daripada teknik anda berkomunikasi.

3. Relax. Santai!


Anda dapat menjadi komunikator yang baik jika anda dapat berbicara dengan santai (rileks). Jika anda gugup, anda mesti bercakap cepat sehingga sulit difahami. Anda juga dapat membuat orang lain merasa tidak selesa kerana ketakutan anda.
Hindari membongkokkan bahu, menampilkan wajah gelisah, atau menggerakkan anggota tubuh anda yang lain saat bercakap. Orang yang anda ajak berbual akan tahu bahawa anda sedang gugup. 

4. Mempelbagaikan. 

Anda tentu tidak ingin orang lain menjadi bosan saat berbual dengan anda. Anda dapat membuat mereka tertarik dengan menghindari perbualan dengan suara yang unik. Anda dapat melakukan sedikit perubahan dan mengubah alunan suara saat anda berkomunikasi.

5. Dengar dan Fahami


Ingatlah, komunikasi adalah proses dua arah. Anda perlu mendengar dan memahami apa yang dikatakan orang lain jika anda ingin berkomunikasi secara efektif dengan mereka. Orang lain juga akan kehilangan minat berbual dengan anda, jika anda terus-menerus bercakap dan tidak pernah mendengarkan mereka. 




1 comment:

  1. titanium nipples jewelry | Shop | Titsanium-arts.com
    Titanium jewelry from titanium uses Titsanium-arts.com. The best titanium jewelry online. ✓ titanium steel Shop our titanium cartilage earrings exclusive 10% off at seiko titanium Titsanium-arts.com. 2016 ford fusion energi titanium

    ReplyDelete