Komunikasi
non-verbal adalah komunikasi yang menggunakan pesan-pesan non-verbal. Istilah
non-verbal biasanya digunakan untuk melukiskan semua peristiwa komunikasi di
luar kata-kata terucap dan tertulis. Secara teorinya, komunikasi non-verbal dan
komunikasi verbal adalah dua cabang komunikasi yang berlainan. Namun dalam
kenyataanya, kedua jenis komunikasi ini saling jalin-menjalin, saling
melengkapi dalam komunikasi yang kita lakukan sehari-hari.
CONTOH-CONTOH
KOMUNIKASI BUKAN LISAN (NON-VERBAL)
Contoh teladan yang baik:
Asas
penting yang boleh dijadikan landasan bagi teladan yang baik ialah akhlak yang
baik dan tindakan yang selari dengan kata-kata. Konsep akhlak dan kepimpinan
dalam islam merupakan konsep terpenting dalam pembinaan individu dan masyarakat
yang sempurna dengan sifat-sifat dan perwatakan manusia yang baik dan unggul.
Antara sifat yang menggambarkan teladan yang baik ialah sabra dan pemaaf.
Dalam hal ini keterbukaan sikap
pemimpin, sanggup menerima kritikan dan kesediaan mengubah pratik negatif yang diamalkan
dalam organisasi dapat melambangkan teladan yang baik yang boleh dicontohi.
Begitu juga dengan golongan yang dipimpin perlu sentiasa bersifat terbuka dan
boleh menerima teguran yang boleh memberikan impak positif dalam organisasi.
Komunikasi seperti ini amat penting bagi mencipta suasana harmoni di antara
pemimpin dan golongan yang dipimpin.
Penampilan diri, personality dan bahasa
badan:
Penampilan
diri dan personaliti seseorang menggambarkan sikap, perwatakan dan peribadinya
yang sebenar. Seperti contohnya pakaian yang dipakai boleh memberikan imej sama
ada pemakainya bersikap teliti, peramah, berfikiran mantap, berdisplin atau
sebaliknya. Selain itu, ia juga dapat dilihat dari aspek perilaku, kesopanan
dan kehalusan budi pekerti, penyesuaian diri dengan masa , tempat dan
sebagainya
Bahasa badan turut memainkan peranan
yang cukup penting dalam komunikasi. Dikatakan terdapat sebanyak 750000 bentuk
bahasa badan seperti postur tubuh , penampilan , kontak mata , mimik muka dan
padding iaitu perkataan-perkataan seperti “ah” , “uh” dan sebagainya. Bahasa
badan ini penting untuk menilai maksud sebenar sesuatu maklumat terutamanya
apabila terdapat percanggahan dalam perkara yang diungkapkan seperti lisan.
Pendekatan psikologi:
Psikologi
ialah kajian terhadap jiwa dan roh manusia dan selalunya merujuk kepada kajian
tentang tingkah laku. Komunikasi ini amat berkait rapat terutamanya kepada
pemimpin. Ia juga amat penting dalam proses komunikasi kepimpinan bagi memahami
jiwa sasaran. Antara cara yang boleh dilakukan oleh pemimpin ialah dengan
memberikan ucapan penghargaan , pujian dan memahami perasaan orang lain dengan
empati.
Saidina Ali bin Abi Talib , khalifah
islam yang keempat pernah menyatakan : teruskan usaha memenuhi keperluan mereka
dan memuji mereka berkali-kali terhadap
perkhidmatan baik yang mereka berikan. Sikap seumpama itu insya-Allah akan
mendorong tindakan yang lebih berani. Cubalah memahami perasaan orang lain dan
jangan menyalahkan antara satu sama lain dan jangan merungut apabila memberi
ganjaran yang sewajarnya
No comments:
Post a Comment